متخصص پوست ، مو و لیزر

بیماری پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس

کراتوزیس پیلاریس چیست؟

بیماری پوستی کراتوزیس پیلاریس (دانه مرغی شدن پوست)یک بیماری ارثی و ژنتیکی است که تا به امروز هیچ درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است، بلکه فقط میتوان آن را  با استفاده از مرطوب کننده ها و شوینده های مناسب کنترل کرد تا بیماری تشدید نشود، بیماری کراتوز پیلاریس از تجمع اضافی کراتین یا ماده شاخی در روزنه فولیکولی (روزنه ای که مو از آن خارج می شود) به وجود می آید و موجب به وجود امدن ضایعاتی می شود که به آنها پاپول فولیکولار کراتونیک میگویند، این پاپولها به صورت دانه های ریز و برجسته هستند که مو در داخل آنها گیر افتاده است و نمی تواند از پوست خارج شود.گاهی خارش و قرمزی نیز دیده می شود. این ضایعات بیشتر به صورت گروهی در نواحی پشت و کناررانها، باسن، کناره های ساق پا، بازوها و صورت دیده می شوند . طی آمارهای به دست آمده بیش از ۵۰% کودکان و نوجوانان به  این بیماری  مبتلا هستند بیماری کراتوزیس پیلاریس در بیشتر افراد جامعه شایع است اما خوشبختانه خطری ندارد.

ظاهر این بیماری به گونه ای است که میتوان آن را به پوست مرغ پرکنده شباهت داد و بسیاری از نوجوانان و جوانان از داشتن این بیماری احساس نارضایتی میکنند اما در برخی از موارد دیده شده که کسانی که در دوره ی نوجوانی یا کودکی مبتلا به این بیماری بوده اند، بعد از بالارفتن سن به تدریج بهبود پیدا میکنند.

کراتور پیلاریس در کسانی که زمینه پوست خشک دارند یا به اگزمای پوستی مبتلا هستند، شایعتر است.

 

چگونه میتوانیم بیماری کراتوزیس پیلاریس را کنترل کنیم ؟

 

برای کنترل این بیماری باید به چند نکته توجه داشته باشیم:

– از خشکی پوست جلوگیری کرده و با استفاده از لوسیون ها یا کرم های مرظوب کننده مناسب پوست خشک به صورت روزانه به ویژه بلافاصله بعد از حمام پوست را چرب کرده و مرطوب نگه دارید.

– مدت زمان حمام کردن باید کمتر از ۱۰ دقیقه باشد و چون آب داغ باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می شود ،از دوش گرفتن با اب داغ بپرهیزید.

– یکی از عوامل اثر بخش در بهبودی این بیماری استفاده از لیزر موهای زائد است به دلیل اینکه لیزر موها را از بین می برد و دیگر مویی وجود ندارد تا در منقذ خروجی آن ماده شاخی تجمع پیدا کند. توجه داشته باشید که می توانید با مراجعه به پزشک متخصص پوست از او بخواهید تا یک شات تست برای شما انجام دهد.

-تغییر فصل ها باعث بدتر یا بهتر شدن وضعیت بیماری می شوند به این دلیل که در فصل سرما به دلیل خشکی آب و هوا بیماری تشدید می شود و در فصل گرما تا حدودی بهبود پیدا میکند.

-صابون خشکی پوست را  تشدید میکند پس به هیجچ عنوان از صابون استفاده نکنید مخصوصا صابون های معطر. به جای آن می توانید از پن یا سیندت یا ژل های شستشو و شامپو بدن فاقد صابون استفاده کنید.

-با استفاده از لایه بردار ها مانند کرم های دارای اسید سالیسیلیک ، ترتینوئین ، اسید های میوه و اوره میتوانید  زبری و برجستگی ضایعات را کاهش دهید. اما توجه داشته باشید که از این کرم ها به هیچ عنوان برای کودکان استفاده نکنید چون ممکن است سوزش به دنبال داشته باشد.

-استفاده از لیف و کیسه به هیچ وجه توضیه نمیشود زیرا پوست را خشک تر و درنتیجه کراتوز پیلاریس را بدتر می کنند.

 

-برای کاهش تحریک پوستی استفاده  از لباسهای نخی توصیه می شود.

 

 

 

1375852.png